image_pdfimage_print

indexنیاز دائمى و مستمر اقشار جامعه به خدمات بهداشتى و درمانى، افزایش سریع و اجتناب ناپذیر هزینه هاى خدمات پزشکى به دلیل توسعه، تکامل و ورود  فن آوریهاى نوین و گران قیمت پزشکى، مشکلات و تنگناهاى گروههاى کم درآمد در رابطه با دستیابى به خدمات بهداشتى و درمانى، نقش حساس و انکار ناپذیر دولت در ارائه خدمات بهداشتى و درمانى ضرورى براى عامه مردم و نیز تأمین منابع مالى براى این قبیل هزینه ها، ضرورت توجه به رفتار اقتصادى در عرصه بهداشت و درمان و تحقیقات در این زمینه را نشان می دهد و توجه جدی به بخش درمان خوی می تواند در رفع نیازهای درمانی مردم منطقه بخصوص شهرهای شمال استان نقش بسزایی داشته باشد ولی متاسفانه عقب ماندگی‌های وجود داردکه علیرغم وعده مسئولان هنوز رفع نشده است.

به گزارش خبرنگار نشریه الکترونیکی نگاه از خوی ، بیمارستان‌ها می‌توانند نقش عمده‌ای در حوزه گردشگری سلامت ایفا کرده و وظایف مهمی همچون مراقبت‌و مواظبت‌از بیماران‌و ارتقاء‌بهداشت‌عمومی‌جامعه‌را بر عهده دارند.

به بهانه بررسی وضعیت موجود بیمارستان‌های شهرستان خوی، با منصور محمود‌زاده گفت‌وگویی انجام شده که در پی می‌آید.

در مجموع چه تعداد واحد درمانی از قبیل بیمارستان، درمانگاه و خانه بهداشت در خوی وجود دارد؟

در حال حاضر شهرستان خوی دارای ۲ واحد بیمارستان  دولتی قمربنی‌هاشم(ع) و شهید مدنی با قدمت بالای ۸۰ سال و جمعا با  ۳۵۷ تخت فعال در بخش درمان و با ۲۳ واحد مرکز سلامت جامعه شهری، روستایی ، ۹۵ خانه بهداشت روستایی، ۲۵ واحد پایگاه سلامت شهری و حاشیه شهر بخش بهداشت مشغول ارائه خدمات به شهروندان خوی است.

و ضمنا دارای ۸ واحد درمانگاه خصوصی می باشد که به همراه مطب های خصوصی مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به همشهریان عزیز را بر عهده دارد.

به نظر شما مهم‌ترین نیاز حوزه بهداشت و درمان چیست؟

در حال حاضر مهمترین نیاز حوزه بهداشت و درمان ارتقاء فرهنگ جامعه و به تبع آن ارتقاء سطح سلامت جامعه است که با ارتقاء سطح سلامت نیاز مردم به خدمات بهداشتی و درمانی کاهش خواهد یافت امروز مهم ترین معضل جامعه ما عدم رعایت موازین بهداشتی و به خطر افتادن سلامت آحاد مردم جامعه توسط خود مردم است با این حال امروز فرسودگی بیش از حد بیمارستان‌ها و تعدادی از مراکز بهداشتی و درمانی، کمبود فضای فیزیکی به‌ویژه دراورژانس‌ها، درمانگاه‌های تخصصی و بخش‌های بستری مهم‌ترین معضل و چالش حوزه بهداشت و درمان است و از لحاظ فیزیکی هر چقد هم تلاش شود باز رضایت مردم به اندازه کافی جلب نخواهد شد و این دو بیمارستان مشکلات زیادی از نظر ساختمانی دارند که باید تعمیر و نوسازی شوند.

 وضعیت عمومی بیمارستان‌های خوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیمارستان های ما با تلاش متخصصین و پزشکان متعهد و مجرب و کادر درمانی پرتلاش در حال ارائه خدمات درمانی به مردم می باشند و در ارزیابی سالانه رتبه یک را حائز شده اند ولی مشکل کمبود فضای فیزیکی و فرسوده بودن بیمارستان ها است که ارائه خدمات بهینه را با مشکل جدی مواجه ساخته و ما از این نظر شرمنده مردم فهیم می باشیم.

در این رابطه خبرهای خوشی وجود دارد و دولت محترم و وزیر محترم بهداشت و ریاست محترم دانشگاه مجدانه در حال حل مشکل فوق یعنی تسریع در روند احداث بیمارستان های نیمه تمام هستند که با اتمام بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی و بیمارستان آیت الله خوئی تعداد ۴۱۰ تخت بیمارستانی به تعداد تخت های موجود اضافه خواهد شد و بیمارستان‌‌ها با وجود فرسودگی زیاد دارای تجهیزات پیشرفته، اتاق‌های عمل و بخش‌های ویژه مانند CCU ، ICU، NICU مجهز و از نیروهای متخصص و فوق تخصصی در بسیاری از رشته‌های مورد نیاز در تمام بخش‌های مورد نیاز بیماران برخوردار بوده است.

مشکل تجهیزاتی بیمارستان‌های خوی چیست؟

بیمارستان های خوی در حال حار تجهیزات مورد نیاز متخصصین محترم را دارند و اکثر عمل های جراحی و یا اقدامات پاراکلینیکی در این شهرستان انجام می گیرد.

اخیرا با حضور وزیر محترم بهداشت بخش تصویر برداری MRI پیشرفته افتتاح شد و در آینده نزدیک شاهد راه اندازی دستگاه پیشرفته CT اسکن اسپیرال ۱۶ اسلایس خواهیم بود و ما به دنبال خرید تجهیزات پیشرفته دیگر هستیم که انشاالله به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان خوی برای ارتقا سطح خدمات حوزه سلامت چیست؟

ارتقاء فرهنگ جامعه مقدمه ارتقاء سطح سلامت جامعه است شما انتظار نداشته باشید با راه اندازی چند بیمارستان مجهز سطح سلامت جامعه ارتقاء یابد ارتقاء سطح سلامت جامعه در دست خود مردم است.

امروز سبک زندگی، نوع تغذیه، بهداشت فردی و عمومی ما نیز به اصلاح و بازنگری دارند نگرش ما نسبت به بهداشت و بخصوص درمان نیاز به اصلاح دارد.

امروز فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی و بیماریهای روحی و روانی و حوادث جاده ای بالاترین مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند و نیاز به توجه جدی دارد و اگر مردم به این نکات بی توجه باشند پیشرفته ترین سیستم هم پاسخگو نخواهد بود و در بسیاری از روستاهای محروم وصعب العبور خوی ۲۹ خانه بهداشت با هزینه ۲۱ میلیارد ریال ساخته شده است.

چه طرح‌هایی به صورت جامع توسط شبکه بهداشت و درمان خوی در مرحله اجرایی قرار دارد؟

طرح پزشک خانواده از جمله طرح های موفق وزرات بهداشت و درمان است که در جهت برقراری عدالت اجتماعی در حال اجراء است و امروز قشر آسیب پذیر و روستائی ما به راحتی از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند می شوند تمام آحاد جامعه از خدمات بیمه درمانی استفاده می کنند و پزشکان ما برای خدمت در روستاها از هم سبقت می گیرند و تمام مراکز بهداشتی و درمانی روستائی و شهری دارای پزشک خانواده می باشند.

هزینه های  بستری برای دفترچه های بیمه خدمات درمانی روستائی۳٪ و برای دفترچه های بیمه شهری ۳٪ می باشد.

طرح تحول نظام سلامت نقطه عطفی در عملکرد وزارت بهداشت و درمان می باشد این طرح دارای ۷ بند می باشد که مجال توضیح عملکرد بند بند آن در این مجال کوتاه نمی گنجد ولی می توان گفت که امروز فرمایش مقام معظم رهبری جامه عمل پوشیده و بیمار بحمدالله دغدغه هزینه درمان را ندارد و امید می رود با اجرای کامل مراحل بعدی طرح نظام سلامت شاهد شکوفائی بیشتر در عرصه سلامت باشیم

طرح ساماندهی خدمات رسانی به حاشیه شهر که در این خصوص تعداد ۴۷ نفر کارشناس مراقبت سلامت جذب و ۴ مرکز راه اندازی شده است.

امسال چه پروژه‌هایی در خوی به بهره‌برداری رسید و یا در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن‌ها هستیم؟

اخیرا ما شاهد اتمام ساخت ۲۹ باب خانه بهداشت در روستاهای دور افتاده و صعب العبور بودیم که در سفر هیئت محترم دولت مورد افتتاح قرار گرفت که ساختمان و تجهیزات آن ها بالغ بر ۲ میلیارد و پانصد میلیون تومن هزینه در برداشت.

مرکز تصویر برداری MRI پیشرفته در سفر هیئت محترم دولت به بهره برداری رسید که بالغ بر پنج میلیارد و ششصد میلیون تومان هزینه در بر داشت.

در کنار این ها بخش های جراحی زنان و مردان در قالب ارتقاء هتلینگ مورد بازسازی و تعمیرات اساسی قرار گرفت.

بخش بلوک زایمانی با ۹ واحد اتاق   در حال بازسازی است که تا آخر خردادماه به بهره برداری خواهد رسید.

تعمیرات اساسی ۷ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی.

و اما چند پروژه مهم و بزرگ به شرح ذیل در دست اقدام می باشد.

پروژه اوژانس بیمارستان قمربنی هاشم که پیمانکارش تعیین شده و محل پروژه تحویل پیمانکار داده شد و از اول تیرماه عملیات اجرایی آن شروع خواهد انتظار ما از مردم این است که همکاری های لازم را داشته باشند چون در طول احداث بخش اوژانس راه ارتباطی اوژانس بیماران بستری دچار مشکل خواهد شد و ما مجبور هستیم بیماران را از طریق پیاده رو انتقال دهیم که این موضوع همکاری و همیاری مراجعین محترم را می طلبد و از رسانه های محترم تقاضا دارم اطلاع رسانی لازم را در این خصوص داشته باشند.

پروژه کلینیک تخصصی و بخش سرطان که مقدمات آن فراهم شد و پیمانکار تعیین شده و در مرحله عقد قرداد می باشد و ما امید داریم از تیمه تیرماه شاهد شروع عملیات اجرایی باشیم.

مجوز احداث ۹ واحد مرکزارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سفر هیئت محترم دولت به این شهرستان اختصاص یافته و ما تلاش می کنیم در آینده نزدیک این پروژه هارو عملیاتی کنیم و با توجه به اختصاص اعتبار لازم برآنیم انشاالله در سالگرد سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی (در سال ۹۶) این پروژه ها رو به اتمام برسانیم.