image_pdfimage_print

578969786رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:سواد رسانه‌ای لازمه تمام فعالان شاغل در این عرصه است

به گزارش نشریه الکترونیکی نگاه، محمد سلطانی‌فر در همایش آسیب‌ها و چالش‌های رسانه که با حضور فعالان رسانه و دست‌اندرکاران حوزه رسانه، مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان برگزار شد اظهار داشت: داشتن سواد رسانه‌ای لازمه تمامی فعالان شاغل در این عرصه بوده و داشتن این سواد نیز سبب شناسایی بستر و راه صحیح توسعه رسانه به شمار می‌رود.

وی تعداد رسانه دارای مجوز ایران به ۷ هزار و ۲۲۰ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد فقط ۵۰ درصد آنان منتشر شده و اخبار‌ حاوی محتوای مفید را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینک تعداد سایت‌ها و وبلاگ‌های جهان از مرز یک میلیارد مورد عبور کرده و این موضوع یعنی به ازای هر ۷ نفر یک تولید کننده محتوا وجود دارد.

وی گفت: در آذربایجان‌غربی ۷۵ رسانه محلی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده‌اند که ۲ مورد از آنان نیز روزنامه‌های محلی بوده و بقیه هفته نامه، دو هفته نامه و فصلنامه و ماهنامه هستند و متاسفانه بیشتر این رسانه‌ها نیز غیر فعالند.

سلطانی‌فر ادامه داد: در کشور حدود دو هزار نشریه‌، انتشار می‌یابد اما شمارگان‌ آن‌ در کشوری‌ که‌ ۷۷ میلیون‌ جمیعت‌ و دست کم‌ ۵۰میلیون‌ باسواد دارد جمعاً از یک میلیون‌ فراتر نیست، چرا که‌ ابتدا نشریه‌، منتشر می‌شود و سپس‌ گردانندگان‌ آن‌ به‌ دنبال‌ مشتری‌ می‌گردند و این‌ دور باطل‌ همچنان‌ ادامه‌ دارد.

وی گفت: ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایت مالی جدی و موثر دولت ها از مهم‌ترین عامل‌هایی ‌است که چراغ برخی نشریه‌ها را بدون سر و صدا خاموش می‌کند.

وی با بیان اینکه مرگ اقتصادی، بر خلاف مرگ سیاسی، مرگی خاموش است، اظهار کرد: تعداد نشریه‌هایی که تاکنون بر اثر مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند، بیش از نشریه‌هایی است که دچار مرگ سیاسی شده‌اند.

سلطانی فر گفت: هم اینک با وجود ۱۰ هزار کانال تلویزیونی و نزدیک به ۱۰۰ هزار شبکه اجتماعی در دنیا هنوز هم نیاز به وجود رسانه‌های محلی احساس می‌شود چراکه این رسانه‌ها با پرداختن به محتواهای بومی و فرهنگی موجب حفظ و اشاعه فرهنگ آن استان و منطقه شوند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مشکلات اساسی مطبوعات محلی، سیاسی بودن آنان است و تا زمانی که این مسائل حل نشود، مطبوعات‌ محلی ما توسعه نخواهد یافت و آزادی مطبوعات در کشور نهادینه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است رسانه‌های محلی، جهانی فکر کنند و محلی بنویسند اظهار داشت: تمامی رسانه‌های محلی، استانی، ملی و فراملی باید تولید محتوای خود را به شکلی انجام دهند که در خارج از کشور نیز توان حمایت از آنان وجود داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های رسانه‌های محلی ریشه‌گیری و تحکیم بخشی به سنت‌ها است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: تامین مسیر انتقال اطلاعات به منظور ایجاد دسترسی مخاطبان به دانش، رصد محیط اجتماع محلی، بسیج افراد در فعالیت‌های مختلف و ایجاد شبکه‌های ارتباطی از وظایف رسانه‌های محلی در سراسر کشور است.