در حال حاضر یک هزار دستگاه تاکسی فرسوده در نوبت اسقاط خودرو ماندهاند تا در فرایند نوسازی که ستاد حمل و نقل و سوخت و اتحادیه تاکسیرانی آغاز کردهاند، با خودروهای نو جایگزین شوند، این فرایند اگرچه در گذشته با سرعت طی میشد، ولی حالا بیش از ۱۰ روز طول کشیده شده و آنطور که کوروش عابدینی، سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور میگوید معلوم نیست چه زمانی از سر گرفته شود. این در حالی است که رانندگان این یک هزار دستگاه، همه وجه خود را پرداخت کرده، وام ۲۰ میلیون تومانی بانکی دریافت کردهاند و کمکم باید سررسید قسطهای ۵۰۰ هزار تومانی خود را هم پرداخت کنند، درحالی که هنوز هیچ خودروی نویی را تحویل نگرفتهاند.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در گفتوگو با «ایران» با انتقاد از اینکه مراکز اسقاط خودرو، کار خود را تعطیل کردهاند و در حال حاضر هیچ تاکسی ای اسقاط نمیشود، میگوید: سؤال ما این است که چرا ستاد حمل و نقل و سوخت که یک پای کار نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، فرایند نوسازی را در بخش اسقاط متوقف کرده و حاضر نیست کار تاکسیها را زودتر راه بیندازد.
کورش عابدینی انتقادی هم به مدت زمان طولانی فرایند اسقاط خودرو دارد و معتقد است که ۴۰ روز انتظار برای دریافت خودروی جدید، هزینه زیادی را به رانندگان تاکسی تحمیل میکند که باید کوتاهتر شود.
انتقاد او البته به حضور سازمانهای مختلف مثل ستاد حمل و نقل و سوخت در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم بر میگردد؛ چراکه به گفته او نیازی به حضور سازمانهای مختلف در این حوزه نیست و فرایند نوسازی با تأمین منابع بانکها پیش میرود.
وی گفت: «ما پیشنهاد دادهایم زمانی که سن خودرو به فرسودگی رسید راننده از طرف اتحادیه تاکسیرانی مستقیماً به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شود و نیازی نیست که از این همه فیلتر عبور کند.» در حال حاضر حدود ۴۱ هزار دستگاه خودروی فرسوده در نوبت ثبتنام قرار دارند که باید با خودروهای جدید جایگزین شوند.
این خودروها وقتی مراحل ثبتنام را طی کردند وارد چرخه دریافت وام بانکی میشوند و سپس در مرحله اسقاط قرار میگیرند. بنا به گفته عابدینی در طول ۴-۳ ماه اخیر فرایند نوسازی توانسته فقط حدود ۲هزار دستگاه خروجی داشته باشد و هم اینک ۹۰ درصد خودروها در نوبت ثبتنام قرار دارند و اگر فرایند اسقاط با تأخیر انجام شود معلوم نیست که چه زمانی این خودروها از چرخه حمل و نقل خارج خواهند شد. هماکنون ۹۰ هزار خودروی فرسوده در کل شهرهای کشور در حال تردد است که بیش از ۷۰ هزار دستگاه آن متعلق به شهرهایی است که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.