image_pdfimage_print

285قصد خنجرکشی با دنیا را نداریم/ صبح تا شب هم شعار دهیم چیزی حل نمی‌شود/ برخی از تحریم خوششان می‌آید

به گزارش نگاه روز، رئیس‌جمهور گفت:اگر پایان ترم تحصیلی ما تبدیل شود به اندوهی برای دانشجو و پدرو مادر و نزدیکان این دانشجو که “ای وای!دوره درسش تمام شد،کجا بگردیم،چه شغلی بیابیم و به چه کسی متوسل شویم؟”این پایان غم‌انگیز مسیر علم و دانش در کشور ماست و باید برایش‌چاره‌اندیشی کنیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جمع اساتید نمونه و برتر کشور گفت:‌ پژوهش و توسعه وپیشرفت کشور در دستان پرتوان استادان است، همه اساتید و معلمین عزیزی که افتخار استاد نمونه را از آن خود کرده‌اند گرچه استاد همواره نمونه است شخصیت‌های فرهیخته نمونه کشور هستند.

وی در ادامه افزود: یاد استاد عزیز و شهید و والا مقام آیت‌الله علامه مطهری را گرامی‌ می‌داریم که به راستی او نمونه بود و نمونه است، خوب فهمید، خوب درک کرد، درس خود را خوب خواند و همه افتخارات از همین پایه نشات می‌گیرد.

دکتر روحانی ادامه داد: آنکه خوب می‌خواند و خوب می‌فهمد می‌تواند نمونه‌ای باشد که برای نسل جوان ما راه فهم و علم و درک و دانش را هموار کند، اما بالاتر از فهم او و درک او و اخلاق او و ایمان او و ایثار او آمادگی برای حل معضلات و مشکلات فکری دینی اخلاقی سیاسی و اجتماعی جامعه بود.

استادان به گونه‌ای شاگرد پرورش دهند که مشکلات را کم کند

وی بیان کرد: حل‌المسائل بودن و حل‌المشکلات بودن اصلا مهم نیست که اصلا کجاست، کدام کلاس، کدام شهرستان ، کدام دانشگاه در کدام گرید علمی؟ مهم این است که مشکل امروز کشور کجاست؟ مشکل جامعه کجاست و استاد باید آستین را بزند بالا و در آن رشته‌ای که تخصص دارد و دانش او است، به گونه‌ای شاگرد پرورش دهد و تربیت کند و به گونه‌ای افکار نسل جوان فرهیخته را هدایت کند که مشکلات را کم کند. البته ممکن است دانشگاهی یا استادی مشکلات را اضافه کند، اما مهم این است که امروز جامعه ما و کشور ما به چه دانش به چه رشته‌ای به  چه راه حلی نیاز دارد.

وی افزود : به بیان دیگر علم را باید کاربردی کنیم .امروز دانشگاه ما انباشت اطلاعات برای دانشجویان  برای شب امتحان و در نهایت برای این است که  مدرکی دریافت کنند.

دانشگاه برای حل مشکلات جامعه تغییرات و تحولات فراوانی نیاز دارد

رئیس جمهور ادامه داد: برای اینکه دانشگاه ما مدرک‌گرا نباشد و برای اینکه مراکز دانشگاهی ما تنها آموزشی نباشند و پژوهشی هم باشند و برای اینکه دانشگاه بتواند مطالبات اجتماعی و کشوری را پاسخ گوید و برای این که دانشگاه بتواند به عنوان مهمترین و بهترین و قوی‌ترین یار برای دولت برای حل مشکلات جامعه باشد تغییرات و تحولات فراوانی را دانشگاه نیاز دارد، دانشگاه نیاز دارد تا از این صورت و پوسته به مغز و معنا دست یابد.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که از دید قرآن، بالاترین افتخار انسان و معیاری که او بر فرشته ترجیح دارد و فرشته نمی‌تواند جایگزین او باشد و به بیانی دیگر بعد از وجود هزاران هزار سال فرشته در جهان خلقت جهان نیاز داشت به خلقتی نو و برتر به نام انسان، آن خلقت بهتر و برتر که در مقایسه با فرشتگان برتر بود، تنها قدرت تعلم و سپس تعلیم بود.

رئیس‌جمهور گفت: این هم مهم است که چگونه انسان در یک کلاس آنچنان استعدادی دارد که می‌تواند همه چیز را بیاموزد که آن چه ما می‌آموزیم جز اسم، چیز دیگری نیست، کلماتی است که می‌آموزیم، این کلمات در کنار خودش مفاهیم دارد و این ذهن است که با این کلمات به معنای منتقل می‌شود.

دکتر روحانی افزود: امتیاز انسان آن است که می‌آموزد، آن هم از طریق علامت، علامت لازم نیست معنا در حضور ذهنیش عرضه داشته شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر این چنین است و خداوند این استعداد را در ما قرار داده و به بیانی خداوند در برابر فرشتگان وقتی می‌خواهد به تعبیر ما ببالد به این خلقت که “فتبارک الله احسن الخالقین” این دیگر شاهکار خلقت خداوندی است علم این انسان را به رخ فرشتگان می‌کشد که موجودی آفریدم که می‌فهمد و می‌تواند تعلیم دهد، آن هم از طریق علامت‌ها و اسما و کلمات، اگر این چنین است پس دنیای بزرگی در اختیار ماست و فخر بزرگی در اختیار ماست به نام آموختن، آموزش یافتن و آموزش دادن، منتها دنیای علم و آموزش دنیای بی‌کران است، هر آن چه که بیاموزیم و‌آموخته ایم و خواهیم آموخت ناچیزی در اختیار انسان است از دنیای علم و دانش و در همین ناچیز که دنیایی بی‌کران است.

وی گفت: ما باید برگزینیم که هیچ صفتی برای انسان شاید برتر از انتخاب و گزینش و برگزیدن نباشد و امروز ما باید رشته علمی را گزینش کنیم این خیلی مهم است. آقای وزیر اشاره کردند که ما از لحاظ استاد و هیئت علمی آن چه نیاز داریم ۷۰درصد است، همه ما به عنوان مسئولان کشور مکلفیم این نقص‌ها را جبران کنیم، اما من می‌پرسم این دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود جذب کجا می‌شود؟و از این بالاتر چه کسانی در انتظار هستند تا این دانشجو زودتر دوران تحصیلش تمام شود و جذب کار برای او کارآفرین شوند و یک قدم بالاتر کجاست که رقابت برای یک دانشجو بین چند موسسه که او را جذب کنند من این‌ها را که می گویم نمونه‌هایش را در عمل سراغ دارم دانشجویی با استعدادی که از سال دوم در پی او بودند که زودتر دوران تخصیلش تمام شود و جذب شود.

 باید برای “پایان غم‌انگیز” مسیر علم و دانش چاره‌اندیشی کنیم

دکتر روحانی بیان کرد: ما دانشگاه را باید به مقام و منزلتی برسانیم که در پایان سال تحصیلی دل‌های فراوانی خوشحال شوند، مهندسی که می‌خواستیم از فردا جذبش می‌کنیم، پزشکی که ما می‌خواستیم جذبش می‌کنیم و در خدمت او هستیم.

رئیس‌جمهور افزود: اگر پایان ترم تحصیلی ما تبدیل شود به اندوهی برای دانشجو و پدرو مادر و نزدیکان این دانشجو که “ای وای! دوره درسش تمام شد، کجا بگردیم، چه شغلی بیابیم و به چه کسی متوسل شویم؟” این پایان غم انگیز مسیر علم و دانش در کشور ماست و باید برایش چاره اندیشی کنیم.

حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام و دولت به پا خیزد

دکتر روحانی گفت: ما امروز صدها و هزارها متخصص را نیاز داریم تا معضلات کشور را حل کنیم، من به همه اساتید و بزرگان و دانشگاهیان احترام می‌کنم، لااقل در حد خودم هم حوزه را می‌شناسم و هم دانشگاه را می‌شناسم. بیش از ۱۰ سال در حوزه درس خواندم و کمی کمتر از ۱۰ سال در دانشگاه، پس در حد یک دانشجو و طلبه حوزه و دانشگاه را می‌شناسم، این حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام به پا خیزد، به کمک دولت به پا خیزد.

استاد دانشگاه باید دولت را نقد کند

وی افزود: اگر دولت اعلام می‌کند “من در شرایط رکود تورمی هستم و راهی نمی‌بینم جز اینکه در مرحله اول تورم را کاهش دهم و سپس به دنبال رکود بروم”، این استاد دانشگاه است که باید نقد کند، این استاد دانشگاه است که باید راهنمایی کند، از این دانشگاست که ده‌ها مقاله و نامه برای وزیر اقتصاد و وزرای اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت و معاونین رئیس‌جمهور و شخص رئیس جمهور ارسال شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این هشت ماهی که بحث پیچیدگی‌های اقتصاد را مطرح کردم تعداد نامه‌ها و راهنمایی از طریق اساتید دانشگاه خیلی نبود.

وی ادامه داد: لااقل نامه‌هایی که من خواندم و ورق زدم همه‌شان محترم بود، اما کم بود، اشکال در لحن نامه‌ها ندارم هر چه نظرشان بوده نوشتند.


استاد باید دانشجو را وادار به پژوهش کند

رئیس قوه مجریه افزود: آیا استاد در سر کلاس از دید شرعی ، قانونی ، ملی و انقلابی وظیفه اش این است که متنی را به دانشجو بیاموزد،‌آیا تمام وظیفه استاد همین است که فصولی را از کتاب در ۱۵-۱۶ یا ۱۷ جلسه تبیین کند؟ فقظ وظیفه همین است؟ گاهی استاد آنچنان مشغول است به خاطری گرفتاری و مشکلات مثلا من شنیده‌ام استادی پیدا میشود که در هفته ۳۵ ساعت درس می‌گوید، چند گزارش به من رسیده که  استادی هستند در هفته بین ۲۵ تا ۳۵ ساعت درس می‌دهد آن هم نه در یک شهرستان بلکه در چند شهرستان، استادی که به این صورت تدریس می‌کند باید ببیند که بر سر آن علم چه آمده است؟

دکتر روحانی بیان کرد: علم ساعت به ساعت در حال پیشرفت است، اگر انسان در رشته خودش در هفته ۲ مقاله سطح بالا نخواند معلوم است که نمی‌داند چه خبر است؟ او به گذشته تعلق دارد پس باید بخواند و بفهمد و دانشجو را هم باید وادار به پژوهش کند نه فقط متنی را بیاموزد و موقع امتحان امتحان بدهد که بعد فارغ التحصیل شود.

رئیس‌جمهور گفت: فردی از بخش خصوصی به من می گفت دانشجویان را که استخدام می‌کنم با آنها قرار می‌گذارم که برایشان کلاس دایر کنم و ۶ تا هفت ماه به آنها آموزش می دهیم زیرا که چیزی بلد نیستند.

دکتر روحانی افزود: آنطور که این فرد بخش خصوصی به می گفت این آموزشها در حد اپراتوری است و طرف آموزش گیرنده حداقل مهندس است آن هم در دانشگاه با نام و نشان کشور، نمی‌خواهم نقد کنم اما می خواهم از شما که استاد هستید و تجربه دارید بپرسم راه حل چیست؟

قدرتهای بزرگ برای ما، دوستان و همسایگانشان برنامه دارند

وی بیان کرد: آن چیزی که من می‌فهم این است که در دنیای سیاست خارجی که تا حدودی اطلاعات دارم ما در یک دنیای پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم و در یک منطقه پیچیده‌ای هستیم، قدرت‌های بزرگ هر روز نقشه و برنامه‌ای نه تنها برای ما که حتی برای دوستانشان، همسایگانشان، رقبایشان و البته و صد البته برای ماهم برنامه دارند و نقشه دارند و طرح دارند.

دکتر روحانی گفت: حل معضلات سیاسی شعار نیست، راه حل را باید پیدا کنیم و از طریق راه حل باید وارد شویم و الّا اگر صبح تا شب شعار دهیم چیزی حل نمی‌شود، هیچ علمی با شعار حل نمی‌شود، من با شعار مخالف نیستم در یک زمانی می‌رسد شعار داده می‌شود اما راه حل نیست.

مگر ما معصومیم؟ ما هم غلط داریم

رئیس‌‌جمهور افزود: ما باید بفهمیم دنیا چه خبر است و چه می‌گذرد، ما چه راه حلی داریم؟ راه حل‌هایی که در گذشته رفتیم چه قدر غلط بوده است؟ کسی نگوید از گذشته انتقاد نکنید، من گذشته خودم را می‌گویم، مگر ما معصومیم؟ ما غلط داریم، اشتباه داریم یک نفر باید بیاید انتقاد کند که دنیا را بشناسد، سیاست را بشناسد، حقوق را بشناسد، منطقه را بفهمد، عظمت این ملت را هم بفهمد، زجر این ملت را هم بداند و بداند مشکل این مردم چیست و راه حل چیست، اشکالی ندارد که نقد کند و انتقاد کند و بگوید این راه غلط است و راه صحیح چه بوده است، این حق همه است.

دکتر روحانی افزود: استاد در شان و مقامی است که هم تجربه علمی دارد هم آموزشی و پژوهشی و او بهتر می‌تواند لمس و درک کند و جامعه و مردم را هدایت کند.

وی گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم دانشجویان فنی همیشه سیاسی بودند و بخشهای سیاسی معمولا ً سیاسی نبودند در انقلاب هم در دانشگاه تهران حرکتها از فنی آغاز می شد و دانشکده‌های دیگر پشت سر آنها قرار داشتند.

کجای رشته‌ها باید اسلامی شود؟

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به موضوع اسلامی شدن رشته‌های علوم انسانی افزود: گفته می‌شود که رشته‌ها باید اسلامی شوند کجایش باید اسلامی شود؟ راه را نباید اشتباه بپیماییم، پایه‌ها و مبانی علمی در هر علمی و دانشی، اسلامی و مسیحی و یهودی نیست، پایه‌های علم جهانی است ، جغرافیا نمی‌شناسد.

وی گفت: هر کشوری اهدافی دارد، اگر به دنبال اهداف خاص هستیم آن اهداف متفاوت است، اگر می‌خواهیم علم در کشور کاربردی باشد  باید بومی‌سازی کنیم تا کاربردی شود، اگر می‌گوییم بخش‌هایی از این علم از بنیان برای مبارزه با اسلام ساخته شده بود باید بررسی و با آن مبارزه کنیم، ما بومی‌سازی می‌کنیم برمبنای اهداف و فرهنگمان و پیش‌می‌رویم.

دکتر روحانی گفت: اگر می‌گوییم بخشی از دانشی در اقتصاد بعنوان نمونه بانکداری از روز اول ایجاد شد برای مبارزه با اسلام، کلاً بانک را از بین ببریم و باید مبارزه کرد اما اگر بگوییم بانکداری هم می‌تواند بانکداری اسلامی باشد باید با مبانی و شیوه‌هایی بر مبنای فرهنگ و اهدافمان بومی‌سازی کرد، بر این اساس باید دانشجو و محیط دانشگاه ما “العالم بالزمانه” تربیت کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما شیوه‌ها ، تابلو و شعارهایی درباره سیاست و سیاست خارجی داریم که ۳۵ سال است تغییر نمی‌کند گاهی صدا بلندتر می شود و آهنگ‌ها فرق می کند شعارها دو پله‌ای و سه پله‌ای و چهار پله‌ای می شود که البته اینها مهم نیست.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: باید بدانیم در مملکت و منطقه و دنیا چه خبر است، چه کسی دوست و چه کسی دشمن و متخصام است، باید همه را بشناسیم و ببینیم راه حل کدام است، باید بدانیم موانع لازم برای کسی که می‌خواهد به منافع ما تعرض کند چیست و مسیر درست برای کمک به روابط با کشورهای دنیا چیست.

دولت راهی جز اعتدال، عقلانیت و دوری از افراط و تفریط نمی‌شناسد

وی بیان کرد: این دولت از آغاز هم گفته و امروز هم تاکید می‌کند که راهی جز اعتدال، دوری از افراط و تفریط، تحجر و تسلیم دیگران بودن و راهی جز عقلانیت نمی‌شناسد.

دکتر روحانی گفت: من با تجربه‌ای که دردنیای سیاست دارم و از آنجا که همیشه مسئولیتی داشتم یا در زمینه قانونگذاری یا در زمینه مسائل تحقیقی کشور ، آنچه من می‌فهمم این است که تندرویی و افراط به ما لطمه زده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کاری به جناح ندارم ، تندروی و افراط نفعی برای این مملکت و کشور نداشته است، ما باید در مسیر اعتدال و عقلانیت و فضای آرام و فضای بحث و گفتگو اگر اشکالی مطرح شد باید آن را پاسخ بدهیم، یا باید برود کمیته انضباطی باید به اشکال پاسخ داده شود و قانع شود و از اشکال باید استقبال شود.

قصد خنجرکشی با دنیا را نداریم

وی تصریح کرد: آنچه من می‌فهمم این است که راه تقابل با دنیا نمی‌تواند راه موفقیت باشد، من از اول گفتم راه این دولت، تعامل سازنده با دنیاست، تا می‌گوییم تعامل سازنده می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر می‌خواهیم بجنگیم، خنجر می‌خواهیم بکشیم! بله، می‌خواهیم با دنیا صحبت کنیم، با منطق صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم، ممکن است جایی حل نشود که در این صورت یک راه حل دیگر پیدا می‌کنیم.

دکتر روحانی اظهارداشت: این دولت معتقد است در این کشور تحریم ظلم بزرگی برای ملت ایران است، کسی که از تحریم خوشش می‌آید استدلال کند که دلیلش چیست، ما می‌گوییم تحریم یعنی این که شما اگر جنسی می‌خواهید صادر کنید نمی‌توانید، حتی اگر وسایل آزمایشگاهی باشد وقتی می‌خواهید وارد کنید یا نمِی‌توانید یا باید به چند برابر قیمت یا به درصدی بالا از قیمت واردکنید.

دردنیای امروز تربیت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهای تحقیق و متد مطالعه است

وی افزود: مگر کشوری می‌تواند بگوید من از نظر علمی بی‌نیازم؟ هرقدر آن کشور بی‌نیاز باشد باید از دیگران بیاموزید، باید سمینارهای علمی داشته باشد، باید کنفرانس‌ها در کشور ما و در کشورهای دیگر برگزار شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر وقت استادی با خارج حرف زد پرسیدند که او چطور حرف زد؟ نکند جاسوسی کرد؟ گفت:‌ خیر، این تبادل اطلاعات و دانش است. بعضی‌ها مثل اینکه سلول‌شان با شک ساخته شده است. اعتماد کنیم اینها اساتید ما هستند. باید ارتقا پیدا کنند. امروز می‌بینیم که برخی از کشورهای آسیایی دانشگاه‌های بین‌المللی زده‌اند. در مالزی، اندونزی و چین وضعیت به این‌گونه است و این به دلیل تبادل دانش و اطلاعات با همه دنیاست.

رئیس قوه مجریه افزود: دردنیای امروز تربیت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهای تحقیق و متد مطالعه است، خواندن کتاب متد دارد، راه دارد، پژوهش متد دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: استادی یعنی یاد دادن، یعنی نحوه استفاده از اینترنت و اینکه چگونه ما بتوانیم از این دنیای علم و دانش بهره ببریم و استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: من به عنوان کسی که سالها در کار پژوهش بودم و در حوزه بودم و دانشگاه بودم می‌گویم که کلید این‌ها این است که باید به دانشجو متد و راه تحقیق و خواندن و پژوهش را یاد دهیم چرا که مجتهد یعنی همین.

رئیس‌جمهور گفت:‌ بنابراین ما باید در شرایط امروز دانشگاه ببینیم چگونه می‌تواند برای کشورمان مفیدتر شود که در نهایت به تولید منجر شود، به خدمات کارآمد منجر شود،‌به ثروت ملی و قدرت ملی منجر شود و به بهبود زندگی مردم ، اگر به این منتهی می‌شود کلاس و دانشجو و استاد و بحث و لیسانس و فوق لیسانس به این منتهی شود درست است، اگر تبدیل شود به کاعذی به نام مدرک که آن هم می‌شود یک مدرک دار بیکار در جامعه و معلوم است یک جای کار ایراد و اشکال دارد که ما باید این ایرادها و اشکال‌ها رار فع کنیم.

.

دکتر روحانی در جمع اساتید نمونه کشور:

قصد خنجرکشی با دنیا را نداریم/ صبح تا شب هم شعار دهیم چیزی حل نمی‌شود/ برخی از تحریم خوششان می‌آید

به گزارش نگاه روز، رئیس‌جمهور گفت:اگر پایان ترم تحصیلی ما تبدیل شود به اندوهی برای دانشجو و پدرو مادر و نزدیکان این دانشجو که “ای وای!دوره درسش تمام شد،کجا بگردیم،چه شغلی بیابیم و به چه کسی متوسل شویم؟”این پایان غم‌انگیز مسیر علم و دانش در کشور ماست و باید برایش‌چاره‌اندیشی کنیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جمع اساتید نمونه و برتر کشور گفت:‌ پژوهش و توسعه وپیشرفت کشور در دستان پرتوان استادان است، همه اساتید و معلمین عزیزی که افتخار استاد نمونه را از آن خود کرده‌اند گرچه استاد همواره نمونه است شخصیت‌های فرهیخته نمونه کشور هستند.

وی در ادامه افزود: یاد استاد عزیز و شهید و والا مقام آیت‌الله علامه مطهری را گرامی‌ می‌داریم که به راستی او نمونه بود و نمونه است، خوب فهمید، خوب درک کرد، درس خود را خوب خواند و همه افتخارات از همین پایه نشات می‌گیرد.

دکتر روحانی ادامه داد: آنکه خوب می‌خواند و خوب می‌فهمد می‌تواند نمونه‌ای باشد که برای نسل جوان ما راه فهم و علم و درک و دانش را هموار کند، اما بالاتر از فهم او و درک او و اخلاق او و ایمان او و ایثار او آمادگی برای حل معضلات و مشکلات فکری دینی اخلاقی سیاسی و اجتماعی جامعه بود.

استادان به گونه‌ای شاگرد پرورش دهند که مشکلات را کم کند

وی بیان کرد: حل‌المسائل بودن و حل‌المشکلات بودن اصلا مهم نیست که اصلا کجاست، کدام کلاس، کدام شهرستان ، کدام دانشگاه در کدام گرید علمی؟ مهم این است که مشکل امروز کشور کجاست؟ مشکل جامعه کجاست و استاد باید آستین را بزند بالا و در آن رشته‌ای که تخصص دارد و دانش او است، به گونه‌ای شاگرد پرورش دهد و تربیت کند و به گونه‌ای افکار نسل جوان فرهیخته را هدایت کند که مشکلات را کم کند. البته ممکن است دانشگاهی یا استادی مشکلات را اضافه کند، اما مهم این است که امروز جامعه ما و کشور ما به چه دانش به چه رشته‌ای به  چه راه حلی نیاز دارد.

وی افزود : به بیان دیگر علم را باید کاربردی کنیم .امروز دانشگاه ما انباشت اطلاعات برای دانشجویان  برای شب امتحان و در نهایت برای این است که  مدرکی دریافت کنند.

دانشگاه برای حل مشکلات جامعه تغییرات و تحولات فراوانی نیاز دارد

رئیس جمهور ادامه داد: برای اینکه دانشگاه ما مدرک‌گرا نباشد و برای اینکه مراکز دانشگاهی ما تنها آموزشی نباشند و پژوهشی هم باشند و برای اینکه دانشگاه بتواند مطالبات اجتماعی و کشوری را پاسخ گوید و برای این که دانشگاه بتواند به عنوان مهمترین و بهترین و قوی‌ترین یار برای دولت برای حل مشکلات جامعه باشد تغییرات و تحولات فراوانی را دانشگاه نیاز دارد، دانشگاه نیاز دارد تا از این صورت و پوسته به مغز و معنا دست یابد.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که از دید قرآن، بالاترین افتخار انسان و معیاری که او بر فرشته ترجیح دارد و فرشته نمی‌تواند جایگزین او باشد و به بیانی دیگر بعد از وجود هزاران هزار سال فرشته در جهان خلقت جهان نیاز داشت به خلقتی نو و برتر به نام انسان، آن خلقت بهتر و برتر که در مقایسه با فرشتگان برتر بود، تنها قدرت تعلم و سپس تعلیم بود.

رئیس‌جمهور گفت: این هم مهم است که چگونه انسان در یک کلاس آنچنان استعدادی دارد که می‌تواند همه چیز را بیاموزد که آن چه ما می‌آموزیم جز اسم، چیز دیگری نیست، کلماتی است که می‌آموزیم، این کلمات در کنار خودش مفاهیم دارد و این ذهن است که با این کلمات به معنای منتقل می‌شود.

دکتر روحانی افزود: امتیاز انسان آن است که می‌آموزد، آن هم از طریق علامت، علامت لازم نیست معنا در حضور ذهنیش عرضه داشته شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر این چنین است و خداوند این استعداد را در ما قرار داده و به بیانی خداوند در برابر فرشتگان وقتی می‌خواهد به تعبیر ما ببالد به این خلقت که “فتبارک الله احسن الخالقین” این دیگر شاهکار خلقت خداوندی است علم این انسان را به رخ فرشتگان می‌کشد که موجودی آفریدم که می‌فهمد و می‌تواند تعلیم دهد، آن هم از طریق علامت‌ها و اسما و کلمات، اگر این چنین است پس دنیای بزرگی در اختیار ماست و فخر بزرگی در اختیار ماست به نام آموختن، آموزش یافتن و آموزش دادن، منتها دنیای علم و آموزش دنیای بی‌کران است، هر آن چه که بیاموزیم و‌آموخته ایم و خواهیم آموخت ناچیزی در اختیار انسان است از دنیای علم و دانش و در همین ناچیز که دنیایی بی‌کران است.

وی گفت: ما باید برگزینیم که هیچ صفتی برای انسان شاید برتر از انتخاب و گزینش و برگزیدن نباشد و امروز ما باید رشته علمی را گزینش کنیم این خیلی مهم است. آقای وزیر اشاره کردند که ما از لحاظ استاد و هیئت علمی آن چه نیاز داریم ۷۰درصد است، همه ما به عنوان مسئولان کشور مکلفیم این نقص‌ها را جبران کنیم، اما من می‌پرسم این دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود جذب کجا می‌شود؟و از این بالاتر چه کسانی در انتظار هستند تا این دانشجو زودتر دوران تحصیلش تمام شود و جذب کار برای او کارآفرین شوند و یک قدم بالاتر کجاست که رقابت برای یک دانشجو بین چند موسسه که او را جذب کنند من این‌ها را که می گویم نمونه‌هایش را در عمل سراغ دارم دانشجویی با استعدادی که از سال دوم در پی او بودند که زودتر دوران تخصیلش تمام شود و جذب شود.

 باید برای “پایان غم‌انگیز” مسیر علم و دانش چاره‌اندیشی کنیم

دکتر روحانی بیان کرد: ما دانشگاه را باید به مقام و منزلتی برسانیم که در پایان سال تحصیلی دل‌های فراوانی خوشحال شوند، مهندسی که می‌خواستیم از فردا جذبش می‌کنیم، پزشکی که ما می‌خواستیم جذبش می‌کنیم و در خدمت او هستیم.

رئیس‌جمهور افزود: اگر پایان ترم تحصیلی ما تبدیل شود به اندوهی برای دانشجو و پدرو مادر و نزدیکان این دانشجو که “ای وای! دوره درسش تمام شد، کجا بگردیم، چه شغلی بیابیم و به چه کسی متوسل شویم؟” این پایان غم انگیز مسیر علم و دانش در کشور ماست و باید برایش چاره اندیشی کنیم.

حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام و دولت به پا خیزد

دکتر روحانی گفت: ما امروز صدها و هزارها متخصص را نیاز داریم تا معضلات کشور را حل کنیم، من به همه اساتید و بزرگان و دانشگاهیان احترام می‌کنم، لااقل در حد خودم هم حوزه را می‌شناسم و هم دانشگاه را می‌شناسم. بیش از ۱۰ سال در حوزه درس خواندم و کمی کمتر از ۱۰ سال در دانشگاه، پس در حد یک دانشجو و طلبه حوزه و دانشگاه را می‌شناسم، این حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام به پا خیزد، به کمک دولت به پا خیزد.

استاد دانشگاه باید دولت را نقد کند

وی افزود: اگر دولت اعلام می‌کند “من در شرایط رکود تورمی هستم و راهی نمی‌بینم جز اینکه در مرحله اول تورم را کاهش دهم و سپس به دنبال رکود بروم”، این استاد دانشگاه است که باید نقد کند، این استاد دانشگاه است که باید راهنمایی کند، از این دانشگاست که ده‌ها مقاله و نامه برای وزیر اقتصاد و وزرای اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت و معاونین رئیس‌جمهور و شخص رئیس جمهور ارسال شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این هشت ماهی که بحث پیچیدگی‌های اقتصاد را مطرح کردم تعداد نامه‌ها و راهنمایی از طریق اساتید دانشگاه خیلی نبود.

وی ادامه داد: لااقل نامه‌هایی که من خواندم و ورق زدم همه‌شان محترم بود، اما کم بود، اشکال در لحن نامه‌ها ندارم هر چه نظرشان بوده نوشتند.


استاد باید دانشجو را وادار به پژوهش کند

رئیس قوه مجریه افزود: آیا استاد در سر کلاس از دید شرعی ، قانونی ، ملی و انقلابی وظیفه اش این است که متنی را به دانشجو بیاموزد،‌آیا تمام وظیفه استاد همین است که فصولی را از کتاب در ۱۵-۱۶ یا ۱۷ جلسه تبیین کند؟ فقظ وظیفه همین است؟ گاهی استاد آنچنان مشغول است به خاطری گرفتاری و مشکلات مثلا من شنیده‌ام استادی پیدا میشود که در هفته ۳۵ ساعت درس می‌گوید، چند گزارش به من رسیده که  استادی هستند در هفته بین ۲۵ تا ۳۵ ساعت درس می‌دهد آن هم نه در یک شهرستان بلکه در چند شهرستان، استادی که به این صورت تدریس می‌کند باید ببیند که بر سر آن علم چه آمده است؟

دکتر روحانی بیان کرد: علم ساعت به ساعت در حال پیشرفت است، اگر انسان در رشته خودش در هفته ۲ مقاله سطح بالا نخواند معلوم است که نمی‌داند چه خبر است؟ او به گذشته تعلق دارد پس باید بخواند و بفهمد و دانشجو را هم باید وادار به پژوهش کند نه فقط متنی را بیاموزد و موقع امتحان امتحان بدهد که بعد فارغ التحصیل شود.

رئیس‌جمهور گفت: فردی از بخش خصوصی به من می گفت دانشجویان را که استخدام می‌کنم با آنها قرار می‌گذارم که برایشان کلاس دایر کنم و ۶ تا هفت ماه به آنها آموزش می دهیم زیرا که چیزی بلد نیستند.

دکتر روحانی افزود: آنطور که این فرد بخش خصوصی به می گفت این آموزشها در حد اپراتوری است و طرف آموزش گیرنده حداقل مهندس است آن هم در دانشگاه با نام و نشان کشور، نمی‌خواهم نقد کنم اما می خواهم از شما که استاد هستید و تجربه دارید بپرسم راه حل چیست؟

قدرتهای بزرگ برای ما، دوستان و همسایگانشان برنامه دارند

وی بیان کرد: آن چیزی که من می‌فهم این است که در دنیای سیاست خارجی که تا حدودی اطلاعات دارم ما در یک دنیای پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم و در یک منطقه پیچیده‌ای هستیم، قدرت‌های بزرگ هر روز نقشه و برنامه‌ای نه تنها برای ما که حتی برای دوستانشان، همسایگانشان، رقبایشان و البته و صد البته برای ماهم برنامه دارند و نقشه دارند و طرح دارند.

دکتر روحانی گفت: حل معضلات سیاسی شعار نیست، راه حل را باید پیدا کنیم و از طریق راه حل باید وارد شویم و الّا اگر صبح تا شب شعار دهیم چیزی حل نمی‌شود، هیچ علمی با شعار حل نمی‌شود، من با شعار مخالف نیستم در یک زمانی می‌رسد شعار داده می‌شود اما راه حل نیست.

مگر ما معصومیم؟ ما هم غلط داریم

رئیس‌‌جمهور افزود: ما باید بفهمیم دنیا چه خبر است و چه می‌گذرد، ما چه راه حلی داریم؟ راه حل‌هایی که در گذشته رفتیم چه قدر غلط بوده است؟ کسی نگوید از گذشته انتقاد نکنید، من گذشته خودم را می‌گویم، مگر ما معصومیم؟ ما غلط داریم، اشتباه داریم یک نفر باید بیاید انتقاد کند که دنیا را بشناسد، سیاست را بشناسد، حقوق را بشناسد، منطقه را بفهمد، عظمت این ملت را هم بفهمد، زجر این ملت را هم بداند و بداند مشکل این مردم چیست و راه حل چیست، اشکالی ندارد که نقد کند و انتقاد کند و بگوید این راه غلط است و راه صحیح چه بوده است، این حق همه است.

دکتر روحانی افزود: استاد در شان و مقامی است که هم تجربه علمی دارد هم آموزشی و پژوهشی و او بهتر می‌تواند لمس و درک کند و جامعه و مردم را هدایت کند.

وی گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم دانشجویان فنی همیشه سیاسی بودند و بخشهای سیاسی معمولا ً سیاسی نبودند در انقلاب هم در دانشگاه تهران حرکتها از فنی آغاز می شد و دانشکده‌های دیگر پشت سر آنها قرار داشتند.

کجای رشته‌ها باید اسلامی شود؟

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به موضوع اسلامی شدن رشته‌های علوم انسانی افزود: گفته می‌شود که رشته‌ها باید اسلامی شوند کجایش باید اسلامی شود؟ راه را نباید اشتباه بپیماییم، پایه‌ها و مبانی علمی در هر علمی و دانشی، اسلامی و مسیحی و یهودی نیست، پایه‌های علم جهانی است ، جغرافیا نمی‌شناسد.

وی گفت: هر کشوری اهدافی دارد، اگر به دنبال اهداف خاص هستیم آن اهداف متفاوت است، اگر می‌خواهیم علم در کشور کاربردی باشد  باید بومی‌سازی کنیم تا کاربردی شود، اگر می‌گوییم بخش‌هایی از این علم از بنیان برای مبارزه با اسلام ساخته شده بود باید بررسی و با آن مبارزه کنیم، ما بومی‌سازی می‌کنیم برمبنای اهداف و فرهنگمان و پیش‌می‌رویم.

دکتر روحانی گفت: اگر می‌گوییم بخشی از دانشی در اقتصاد بعنوان نمونه بانکداری از روز اول ایجاد شد برای مبارزه با اسلام، کلاً بانک را از بین ببریم و باید مبارزه کرد اما اگر بگوییم بانکداری هم می‌تواند بانکداری اسلامی باشد باید با مبانی و شیوه‌هایی بر مبنای فرهنگ و اهدافمان بومی‌سازی کرد، بر این اساس باید دانشجو و محیط دانشگاه ما “العالم بالزمانه” تربیت کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما شیوه‌ها ، تابلو و شعارهایی درباره سیاست و سیاست خارجی داریم که ۳۵ سال است تغییر نمی‌کند گاهی صدا بلندتر می شود و آهنگ‌ها فرق می کند شعارها دو پله‌ای و سه پله‌ای و چهار پله‌ای می شود که البته اینها مهم نیست.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: باید بدانیم در مملکت و منطقه و دنیا چه خبر است، چه کسی دوست و چه کسی دشمن و متخصام است، باید همه را بشناسیم و ببینیم راه حل کدام است، باید بدانیم موانع لازم برای کسی که می‌خواهد به منافع ما تعرض کند چیست و مسیر درست برای کمک به روابط با کشورهای دنیا چیست.

دولت راهی جز اعتدال، عقلانیت و دوری از افراط و تفریط نمی‌شناسد

وی بیان کرد: این دولت از آغاز هم گفته و امروز هم تاکید می‌کند که راهی جز اعتدال، دوری از افراط و تفریط، تحجر و تسلیم دیگران بودن و راهی جز عقلانیت نمی‌شناسد.

دکتر روحانی گفت: من با تجربه‌ای که دردنیای سیاست دارم و از آنجا که همیشه مسئولیتی داشتم یا در زمینه قانونگذاری یا در زمینه مسائل تحقیقی کشور ، آنچه من می‌فهمم این است که تندرویی و افراط به ما لطمه زده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کاری به جناح ندارم ، تندروی و افراط نفعی برای این مملکت و کشور نداشته است، ما باید در مسیر اعتدال و عقلانیت و فضای آرام و فضای بحث و گفتگو اگر اشکالی مطرح شد باید آن را پاسخ بدهیم، یا باید برود کمیته انضباطی باید به اشکال پاسخ داده شود و قانع شود و از اشکال باید استقبال شود.

قصد خنجرکشی با دنیا را نداریم

وی تصریح کرد: آنچه من می‌فهمم این است که راه تقابل با دنیا نمی‌تواند راه موفقیت باشد، من از اول گفتم راه این دولت، تعامل سازنده با دنیاست، تا می‌گوییم تعامل سازنده می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر می‌خواهیم بجنگیم، خنجر می‌خواهیم بکشیم! بله، می‌خواهیم با دنیا صحبت کنیم، با منطق صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم، ممکن است جایی حل نشود که در این صورت یک راه حل دیگر پیدا می‌کنیم.

دکتر روحانی اظهارداشت: این دولت معتقد است در این کشور تحریم ظلم بزرگی برای ملت ایران است، کسی که از تحریم خوشش می‌آید استدلال کند که دلیلش چیست، ما می‌گوییم تحریم یعنی این که شما اگر جنسی می‌خواهید صادر کنید نمی‌توانید، حتی اگر وسایل آزمایشگاهی باشد وقتی می‌خواهید وارد کنید یا نمِی‌توانید یا باید به چند برابر قیمت یا به درصدی بالا از قیمت واردکنید.

دردنیای امروز تربیت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهای تحقیق و متد مطالعه است

وی افزود: مگر کشوری می‌تواند بگوید من از نظر علمی بی‌نیازم؟ هرقدر آن کشور بی‌نیاز باشد باید از دیگران بیاموزید، باید سمینارهای علمی داشته باشد، باید کنفرانس‌ها در کشور ما و در کشورهای دیگر برگزار شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر وقت استادی با خارج حرف زد پرسیدند که او چطور حرف زد؟ نکند جاسوسی کرد؟ گفت:‌ خیر، این تبادل اطلاعات و دانش است. بعضی‌ها مثل اینکه سلول‌شان با شک ساخته شده است. اعتماد کنیم اینها اساتید ما هستند. باید ارتقا پیدا کنند. امروز می‌بینیم که برخی از کشورهای آسیایی دانشگاه‌های بین‌المللی زده‌اند. در مالزی، اندونزی و چین وضعیت به این‌گونه است و این به دلیل تبادل دانش و اطلاعات با همه دنیاست.

رئیس قوه مجریه افزود: دردنیای امروز تربیت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهای تحقیق و متد مطالعه است، خواندن کتاب متد دارد، راه دارد، پژوهش متد دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: استادی یعنی یاد دادن، یعنی نحوه استفاده از اینترنت و اینکه چگونه ما بتوانیم از این دنیای علم و دانش بهره ببریم و استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: من به عنوان کسی که سالها در کار پژوهش بودم و در حوزه بودم و دانشگاه بودم می‌گویم که کلید این‌ها این است که باید به دانشجو متد و راه تحقیق و خواندن و پژوهش را یاد دهیم چرا که مجتهد یعنی همین.

رئیس‌جمهور گفت:‌ بنابراین ما باید در شرایط امروز دانشگاه ببینیم چگونه می‌تواند برای کشورمان مفیدتر شود که در نهایت به تولید منجر شود، به خدمات کارآمد منجر شود،‌به ثروت ملی و قدرت ملی منجر شود و به بهبود زندگی مردم ، اگر به این منتهی می‌شود کلاس و دانشجو و استاد و بحث و لیسانس و فوق لیسانس به این منتهی شود درست است، اگر تبدیل شود به کاعذی به نام مدرک که آن هم می‌شود یک مدرک دار بیکار در جامعه و معلوم است یک جای کار ایراد و اشکال دارد که ما باید این ایرادها و اشکال‌ها رار فع کنیم.

.

دکتر روحانی در جمع اساتید نمونه کشور:

قصد خنجرکشی با دنیا را نداریم/ صبح تا شب هم شعار دهیم چیزی حل نمی‌شود/ برخی از تحریم خوششان می‌آید

به گزارش نگاه روز، رئیس‌جمهور گفت:اگر پایان ترم تحصیلی ما تبدیل شود به اندوهی برای دانشجو و پدرو مادر و نزدیکان این دانشجو که “ای وای!دوره درسش تمام شد،کجا بگردیم،چه شغلی بیابیم و به چه کسی متوسل شویم؟”این پایان غم‌انگیز مسیر علم و دانش در کشور ماست و باید برایش‌چاره‌اندیشی کنیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جمع اساتید نمونه و برتر کشور گفت:‌ پژوهش و توسعه وپیشرفت کشور در دستان پرتوان استادان است، همه اساتید و معلمین عزیزی که افتخار استاد نمونه را از آن خود کرده‌اند گرچه استاد همواره نمونه است شخصیت‌های فرهیخته نمونه کشور هستند.

وی در ادامه افزود: یاد استاد عزیز و شهید و والا مقام آیت‌الله علامه مطهری را گرامی‌ می‌داریم که به راستی او نمونه بود و نمونه است، خوب فهمید، خوب درک کرد، درس خود را خوب خواند و همه افتخارات از همین پایه نشات می‌گیرد.

دکتر روحانی ادامه داد: آنکه خوب می‌خواند و خوب می‌فهمد می‌تواند نمونه‌ای باشد که برای نسل جوان ما راه فهم و علم و درک و دانش را هموار کند، اما بالاتر از فهم او و درک او و اخلاق او و ایمان او و ایثار او آمادگی برای حل معضلات و مشکلات فکری دینی اخلاقی سیاسی و اجتماعی جامعه بود.

استادان به گونه‌ای شاگرد پرورش دهند که مشکلات را کم کند

وی بیان کرد: حل‌المسائل بودن و حل‌المشکلات بودن اصلا مهم نیست که اصلا کجاست، کدام کلاس، کدام شهرستان ، کدام دانشگاه در کدام گرید علمی؟ مهم این است که مشکل امروز کشور کجاست؟ مشکل جامعه کجاست و استاد باید آستین را بزند بالا و در آن رشته‌ای که تخصص دارد و دانش او است، به گونه‌ای شاگرد پرورش دهد و تربیت کند و به گونه‌ای افکار نسل جوان فرهیخته را هدایت کند که مشکلات را کم کند. البته ممکن است دانشگاهی یا استادی مشکلات را اضافه کند، اما مهم این است که امروز جامعه ما و کشور ما به چه دانش به چه رشته‌ای به  چه راه حلی نیاز دارد.

وی افزود : به بیان دیگر علم را باید کاربردی کنیم .امروز دانشگاه ما انباشت اطلاعات برای دانشجویان  برای شب امتحان و در نهایت برای این است که  مدرکی دریافت کنند.

دانشگاه برای حل مشکلات جامعه تغییرات و تحولات فراوانی نیاز دارد

رئیس جمهور ادامه داد: برای اینکه دانشگاه ما مدرک‌گرا نباشد و برای اینکه مراکز دانشگاهی ما تنها آموزشی نباشند و پژوهشی هم باشند و برای اینکه دانشگاه بتواند مطالبات اجتماعی و کشوری را پاسخ گوید و برای این که دانشگاه بتواند به عنوان مهمترین و بهترین و قوی‌ترین یار برای دولت برای حل مشکلات جامعه باشد تغییرات و تحولات فراوانی را دانشگاه نیاز دارد، دانشگاه نیاز دارد تا از این صورت و پوسته به مغز و معنا دست یابد.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که از دید قرآن، بالاترین افتخار انسان و معیاری که او بر فرشته ترجیح دارد و فرشته نمی‌تواند جایگزین او باشد و به بیانی دیگر بعد از وجود هزاران هزار سال فرشته در جهان خلقت جهان نیاز داشت به خلقتی نو و برتر به نام انسان، آن خلقت بهتر و برتر که در مقایسه با فرشتگان برتر بود، تنها قدرت تعلم و سپس تعلیم بود.

رئیس‌جمهور گفت: این هم مهم است که چگونه انسان در یک کلاس آنچنان استعدادی دارد که می‌تواند همه چیز را بیاموزد که آن چه ما می‌آموزیم جز اسم، چیز دیگری نیست، کلماتی است که می‌آموزیم، این کلمات در کنار خودش مفاهیم دارد و این ذهن است که با این کلمات به معنای منتقل می‌شود.

دکتر روحانی افزود: امتیاز انسان آن است که می‌آموزد، آن هم از طریق علامت، علامت لازم نیست معنا در حضور ذهنیش عرضه داشته شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر این چنین است و خداوند این استعداد را در ما قرار داده و به بیانی خداوند در برابر فرشتگان وقتی می‌خواهد به تعبیر ما ببالد به این خلقت که “فتبارک الله احسن الخالقین” این دیگر شاهکار خلقت خداوندی است علم این انسان را به رخ فرشتگان می‌کشد که موجودی آفریدم که می‌فهمد و می‌تواند تعلیم دهد، آن هم از طریق علامت‌ها و اسما و کلمات، اگر این چنین است پس دنیای بزرگی در اختیار ماست و فخر بزرگی در اختیار ماست به نام آموختن، آموزش یافتن و آموزش دادن، منتها دنیای علم و آموزش دنیای بی‌کران است، هر آن چه که بیاموزیم و‌آموخته ایم و خواهیم آموخت ناچیزی در اختیار انسان است از دنیای علم و دانش و در همین ناچیز که دنیایی بی‌کران است.

وی گفت: ما باید برگزینیم که هیچ صفتی برای انسان شاید برتر از انتخاب و گزینش و برگزیدن نباشد و امروز ما باید رشته علمی را گزینش کنیم این خیلی مهم است. آقای وزیر اشاره کردند که ما از لحاظ استاد و هیئت علمی آن چه نیاز داریم ۷۰درصد است، همه ما به عنوان مسئولان کشور مکلفیم این نقص‌ها را جبران کنیم، اما من می‌پرسم این دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود جذب کجا می‌شود؟و از این بالاتر چه کسانی در انتظار هستند تا این دانشجو زودتر دوران تحصیلش تمام شود و جذب کار برای او کارآفرین شوند و یک قدم بالاتر کجاست که رقابت برای یک دانشجو بین چند موسسه که او را جذب کنند من این‌ها را که می گویم نمونه‌هایش را در عمل سراغ دارم دانشجویی با استعدادی که از سال دوم در پی او بودند که زودتر دوران تخصیلش تمام شود و جذب شود.

 باید برای “پایان غم‌انگیز” مسیر علم و دانش چاره‌اندیشی کنیم

دکتر روحانی بیان کرد: ما دانشگاه را باید به مقام و منزلتی برسانیم که در پایان سال تحصیلی دل‌های فراوانی خوشحال شوند، مهندسی که می‌خواستیم از فردا جذبش می‌کنیم، پزشکی که ما می‌خواستیم جذبش می‌کنیم و در خدمت او هستیم.

رئیس‌جمهور افزود: اگر پایان ترم تحصیلی ما تبدیل شود به اندوهی برای دانشجو و پدرو مادر و نزدیکان این دانشجو که “ای وای! دوره درسش تمام شد، کجا بگردیم، چه شغلی بیابیم و به چه کسی متوسل شویم؟” این پایان غم انگیز مسیر علم و دانش در کشور ماست و باید برایش چاره اندیشی کنیم.

حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام و دولت به پا خیزد

دکتر روحانی گفت: ما امروز صدها و هزارها متخصص را نیاز داریم تا معضلات کشور را حل کنیم، من به همه اساتید و بزرگان و دانشگاهیان احترام می‌کنم، لااقل در حد خودم هم حوزه را می‌شناسم و هم دانشگاه را می‌شناسم. بیش از ۱۰ سال در حوزه درس خواندم و کمی کمتر از ۱۰ سال در دانشگاه، پس در حد یک دانشجو و طلبه حوزه و دانشگاه را می‌شناسم، این حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام به پا خیزد، به کمک دولت به پا خیزد.

استاد دانشگاه باید دولت را نقد کند

وی افزود: اگر دولت اعلام می‌کند “من در شرایط رکود تورمی هستم و راهی نمی‌بینم جز اینکه در مرحله اول تورم را کاهش دهم و سپس به دنبال رکود بروم”، این استاد دانشگاه است که باید نقد کند، این استاد دانشگاه است که باید راهنمایی کند، از این دانشگاست که ده‌ها مقاله و نامه برای وزیر اقتصاد و وزرای اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت و معاونین رئیس‌جمهور و شخص رئیس جمهور ارسال شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این هشت ماهی که بحث پیچیدگی‌های اقتصاد را مطرح کردم تعداد نامه‌ها و راهنمایی از طریق اساتید دانشگاه خیلی نبود.

وی ادامه داد: لااقل نامه‌هایی که من خواندم و ورق زدم همه‌شان محترم بود، اما کم بود، اشکال در لحن نامه‌ها ندارم هر چه نظرشان بوده نوشتند.


استاد باید دانشجو را وادار به پژوهش کند

رئیس قوه مجریه افزود: آیا استاد در سر کلاس از دید شرعی ، قانونی ، ملی و انقلابی وظیفه اش این است که متنی را به دانشجو بیاموزد،‌آیا تمام وظیفه استاد همین است که فصولی را از کتاب در ۱۵-۱۶ یا ۱۷ جلسه تبیین کند؟ فقظ وظیفه همین است؟ گاهی استاد آنچنان مشغول است به خاطری گرفتاری و مشکلات مثلا من شنیده‌ام استادی پیدا میشود که در هفته ۳۵ ساعت درس می‌گوید، چند گزارش به من رسیده که  استادی هستند در هفته بین ۲۵ تا ۳۵ ساعت درس می‌دهد آن هم نه در یک شهرستان بلکه در چند شهرستان، استادی که به این صورت تدریس می‌کند باید ببیند که بر سر آن علم چه آمده است؟

دکتر روحانی بیان کرد: علم ساعت به ساعت در حال پیشرفت است، اگر انسان در رشته خودش در هفته ۲ مقاله سطح بالا نخواند معلوم است که نمی‌داند چه خبر است؟ او به گذشته تعلق دارد پس باید بخواند و بفهمد و دانشجو را هم باید وادار به پژوهش کند نه فقط متنی را بیاموزد و موقع امتحان امتحان بدهد که بعد فارغ التحصیل شود.

رئیس‌جمهور گفت: فردی از بخش خصوصی به من می گفت دانشجویان را که استخدام می‌کنم با آنها قرار می‌گذارم که برایشان کلاس دایر کنم و ۶ تا هفت ماه به آنها آموزش می دهیم زیرا که چیزی بلد نیستند.

دکتر روحانی افزود: آنطور که این فرد بخش خصوصی به می گفت این آموزشها در حد اپراتوری است و طرف آموزش گیرنده حداقل مهندس است آن هم در دانشگاه با نام و نشان کشور، نمی‌خواهم نقد کنم اما می خواهم از شما که استاد هستید و تجربه دارید بپرسم راه حل چیست؟

قدرتهای بزرگ برای ما، دو%