image_pdfimage_print

imagesمعاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اجرای  رتبه‌بندی مدارس کشور از سال آینده خبر داد.

به گزارش نشریه الکترونیکی نگاه محمد دیمه‌ور ظهر امروز در مراسم تجلیل از رتبه‌های برتر نواحی و مناطق آموزشی در ارزیابی عملکرد و منتخبین جشنواره الگوهای برتر تدریس که در سالن امام علی (ع) برگزار شد؛ رتبه‌بندی مدارس زمینه‌ساز تعالی و رشد مدرسه و بهبود فرآیندها و فعالیت‌های مختلف آموزشگاهی می شود.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، افزود: سند تحول بنیادین، سند تربیتی محسوب می‌شود و در واقع نظام تعلیم و تربیت از نظام آموزشی صرف به نهاد تربیتی و اجتماعی تغییر جهت می‌دهد.

دیمه‌ور اظهار داشت: در سند تحول نظام آموزش و پرورش به یک نهاد فرهنگی، تربیتی و اجتماعی تبدیل میشود که در آن یک دستگاه نسبت به آن مسئولیت ندارد بلکه همه موسسات، سازمان‌ها و نهادها نسبت به این نهاد تربیتی مسئولیت، وظیفه و ماموریت پیدا می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدیران مدارس به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی و تربیتی در هر شهرستان و منطقه شناخته می‌شوند و باید ظرفیت‌ها در راستای کمک به مدیران به کارگیری شود.

وی با بیان اینکه تربیت را در سند تحول به عنوان یک مفهوم پیچیده، چندبعدی و همگن تلقی کرده، متذکر شد: ۶ مقوله از جمله تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی، علمی و فناوری، بدنی و زیستی، هنری و زیباشناختی، اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای تعلیم و تربیت وجود دارد که باید تواما مورد توجه قرار گیرد و به صورت چندبعدی و همگن به این مقوله‌ها پرداخته شود.

دیمه‌ور ادامه داد: سالانه حدود ۳۵ هزار نفر دانش‌آموز در تست سنجش بدو ورود دیرآموز تشخیص داده می‌شود و بخشی از دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری هستند که باید در این راستا برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.

دیمه‌ور یادآور شد: در راستای اصلاح و توانمندسازی منابع انسانی در حوزه ابتدایی آزمون و کارگاه‌های علمی معلمان ۶ سال و زیر ۶ سال سابقه برگزار خواهد شد و گواهی ضمن خدمت به معلمان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال بخشی از رتبه‌بندی معلمان صورت گرفته و سال آینده نیز تکمیل خواهد شد، ابراز داشت: براساس نقشه راه رتبه‌بندی مدارس کشور از سال آینده اجرایی خواهد شد و براساس درجه مدرسه برنامه مدرسه‌محوری و واگذاری اختیارات به مدرسه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، خاطرنشان کرد: امسال برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در کشور برای این کار اختصاص یافته بوده و سال آینده نیز ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط جدی برای ایجاد ظرفیت‌های بهبود کیفیت مدارس اشاره کرد و ابراز داشت: اعتبارات خوبی برای هوشمندسازی و تجهیز مدارس در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه نرخ پوشش دوره پیش دبستانی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده، ادامه داد: سال آینده برای اولین بار ردیف توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی در دستور کار قرار دارد.