معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از راه اندازی فاز نخست طولانی ترین تله کابین جهان در نیمه نخست سال ۹۴ خبر داد.
داود فرازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نگاه ، اظهار داشت: پروژه بزرگترین تله کابین جهان به طول ۳۶ کیلومتر شامل ۱۵ ایستگاه، محوطه سازی، کارتینگ، پارک آبی و آبنماها، فضاهای سبز ، هتل و سوئیت های اقامتی، شهر بازی و فضاهای ورزشی، رستورانها، تالار و اماکن پذیرایی، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و هنر های سنتی، ساختمان تجاری همچنین امکانات خدماتی، رفاهی و تفریحی متنوعی است
وی با بیان اینکه این تله کابین در مسیر منطقه گردشگری کوه سیر به طرف روستای بند، سد شهر چایی و پیست اسکی خوشاکو به صورت رفت و برگشت خواهد بود؛ گفت: این تله کابین با پیوند ارتفاعات جانوسلو و دامنه کوه سیر به روستا و پیست اسکی خوشاکو در نوار مرزی غرب ارومیه نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری منطقه خواهد داشت.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی آذربایجان غربی، به اجرای این طرح در قالب ۳ ایستگاه اشاره کرد و اظهار داشت: هر ایستگاه این پروژه درقالب ۴ فاز اجرا خواهد شد.
فرازی با بیان اینکه فاز نخست ایستگاه اول این تله کابین در نیمه نخست سال ۹۴ به بهره برداری می رسد افزود: در حال حاضر فاز نخست این پروژه با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه تاکنون ۲۵۰میلیارد ریال هزینه شده است؛گفت: برای بهره برداری از فاز نخست ایستگاه اول این تله کابین یک هزار میلیارد ریال هزینه برآورد شده است.
وی ادامه داد: نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول چهار هزار و ۱۲۵ متر احداث می شود که ایستگاه جانوسلو با ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح آبهای آزاد دنیا را به ایستگاه کوه سیر با ارتفاع دو هزار و ۲۳۰ متر متصل می کند.
ایستگاه اول این طرح در مسیری به طول ۸٫۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، ایستگاه دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و ایستگاه سوم ازسد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵٫۵ کیلومتر احداث میشود که با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی و با مشارکت دو شرکت ایتالیایی و ترکیه ای احداث خواهد شد.
کلنگ احداث بزرگترین و طولانی ترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه به طول ۳۶ کیلومتر در ۶ شهریورسال ۸۹ به زمین زده شد ولی با گذشت چهار سال طرح به دلایل مختلف از جمله مشکل اخذ مجوز ساخت و ساز و مالکیت اراضی اطراف تله کابین راکد مانده بود.