image_pdfimage_print

25446-465315325مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از نیاز بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریالی برای اجرای عملیات اصلاح ۶۷ نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان خبر داد.

به گزارش نگاه روز، خلیل محبت خواه بعد از ظهر سه شنبه در جلسه مشترک کمسیون ایمنی راه ها، کاهش تصادفات رانندگی و ستاد تسهیلات اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی با اعلام اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده برای اصلاح هر نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی ۳۰ میلیارد ریال بوده که برای اصلاح همه نقاط بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزود:‌ متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات برای اصلاح هندسی، ۶۷ نقطه حادثه خیز محورهای ارتباطی استان با تابلوها و علائم فسفری آشکارسازی و عملیات زودبازده راهداری بصورت امانی در جهت کاهش تصادفات انجام شده است.

وی محور ارومیه- مهاباد را دارای بیشترین فراوانی نقاط حادثه خیز در بین محورهای استان دانست و با بیان اینکه این محور از پرحادثه ترین جاده های ارتباطی استان محسوب می شود، اظهار داشت: محورهای مهاباد – میاندوآب و میاندوآب و بوکان هر یک با ۵ نقطه حادثه خیز و محورهای ارومیه- سلماس،‌ مهاباد- سردشت،‌ سلماس- خوی و خوی ماکو نیز هر یک با ۴ نقطه حادثه خیز در رده های بعدی حادثه خیز ترین جاده های ارتباطی استان قرار دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اعلام اینکه ارومیه با ۲۱ نقطه پرحادثه در محورهای ارتباطی در رده اول این جدول قرار گرفته است، عنوان کرد: مهاباد با ۹ نقطه، میاندوآب ۸ نقطه، نقده ۶ نقطه و سلماس ۵ نقطه حادثه خیز در رده های بعدی جدول نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی قرار گرفته اند که این در حالی است که در محورهای ارومیه – سلماس، ارومیه- اشنویه و ارومیه – بند زیوه نیز بیشترین تعداد تصادفات رخ می دهد.

محبت خواه در محور ارومیه – سلماس، پیچ های کریم آباد، شریف آباد و کهریز،‌ در محور شهید کلانتری تقاطع طلاتپه و المهدی، در محور امامزاده نقطه اوچ قبرلو، محور اشنویه – بالانح سه راهی شمس حاجیان و در محور ارومیه- مهاباد سه راهی میرشکارلو گردنه جبل را پرحادثه ترین نقاط بر اساس تصادفات رخ داده دانست و اضافه کرد: برای اجرای طرحهای زود بازده برای آشکارسازی نقاط حادثه خیز بالغ بر ۶۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی از آشکارسازی ۳۸ نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان از بین ۶۷ نقطه شناسایی شده خبر داد و گفت: برای کاهش تصادفات تبدیل ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی به بزرگراه و آزاد راه، ارتقا و توسعه راههای گردشگری و روستایی، روکش آسفالت و بهسازی هزار کیلومتر از راههای اصلی و فرعی، خط کشی ۲ هزار و ۶۰۰ کیلیومتر محور ارتباطی، و انجام روکش آسفالت و بهسازی هزار و ۲۰۰ کیلومتر با استفاده از روشهای نوین طی مدت ۳ سال اجرایی و عملیاتی می شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه سالانه جهت ایمن سازی و نگهداری کل شبکه  راههای آذربایجان غربی اگر ۰٫۰۵ درصد ارزش راهها هزینه شود، اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال نیاز است، اضافه کرد: طی سه ماهه اول المسال تعداد کل تصادفات با کاهش ۱۰ درصدی همراه بود، ولی این در حالی است که متاسفانه طی خردادماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته شاهد افزایش تلفات تصادفات جاده ای در سطح استان بودیم بوطوریکه طی خرداد سال گذشته ۱۳ تن ولی امسال ۲۱ نفر فوتی داشتیم.