مدیر آموزش پرورش خوی گفت: آزمون بین المللی پرلز ولیترسی۲۰۱۶ برگزار شد.
به گزارش خبرنگار نشریه الکترونیکی نگاه از خوی، آزمون بین المللی پرلز ولیترسی۲۰۱۶ در بین دانش آموزان کلاسهای چهارم دبستان عشایری صادق گوگرد و دبستان قدس۲برگزارگردید.
مهندس قدیرمحمدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان خوی افزود : این آزمون جنبه تشخیصی داشته و بیشتر یک یادگیری جامع را میسنجد و هر ۵ سال یک بار زیر نظر انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( IEA ) که از مؤسسات معتبر پژوهشی دنیاست و دفتر ملی تیمز و پرلز در ایران با شرایط خاص برگزار میشود و نتایج آن تنها بصورت ملی اعلام و تحلیل میشود.
وی هدف از عضویت ایران در این انجمن و اجرای آزمونهایی از قبیل : پرلز، لیترسی، تیمز و نیومرسی را بررسی تحلیلی و نشان دادن تصویر نسبتاً جامع و واقعی از عملکرد نظام آموزشی کشور در قالب برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی کسب شده در آموزش ریاضیات و علوم پایههای چهارم و هشتم و سواد خواندن پایه چهارم عنوان کرد.
وی افزود: هدف از مطالعات TIMSS و PIRLS – های شرکت کننده در ابعاد مختلف و در طول دوره های مختلف است.
این مقام مسئول ادادمه داد: یافته ها و اطلاعات بدست آمده از مطالعات تیمز و پرلز منبع مهم و تعیین کننده برای کشف و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظامهای آموزشی کشورها در مقیاس ملی و بین المللی و ارائه راه کارهای برخاسته از نتایج پژوهشی در بهبود فرآیند یاد دهی ـ یاد گیری است.
محمدی با اشاره به طراحی و هدایت و مدیریت مطالعات تیمز و پرلز خاطر نشان کرد: طراحی و مدیریت مطالعه تیمز و پرلز با انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA)) در آمستردام هلند است و هدایت علمی مطالعه تیمز و پرلز را مرکز بین المللی مطالعه (TIMSS International Study Center) در دانشگاه بوستون آمریکا, دانشکده علوم تربیتی به عهده دارد.
مدیر آموزش و پرورش خوی گفت: برنامه ریزی و کنترل مراحل مختلف نمونه گیری مطالعه تیمز و پرلز را مرکز آمار کانادا (Statistics Canada) انجام می دهد و بررسی صحت داده های دریافتی از کشورهای مختلف، توسط مرکز پردازش داده ها DPC در هامبورگ آلمان صورت می گیرد.
وی به سابقه شرکت ایران در مطالعات TIMSS و PIRLS اشاره و اذعان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۱۳۷۰ شمسی برابر با ۱۹۹۱ میلادی رسماً همکاری خود را با این انجمن آغاز کرد و تاکنون در شش مطالعه تیمز TIMSS در فاصله سالهای ۹۵، ۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و۲۰۱۱و تیمز پیشرفته ۲۰۰۸ و نیز در سه مطالعه پرلز (مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن PIRLS) در فاصله سالهای ۲۰۰۱، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ شرکت کرده است و قرار است در مطالعه پرلز PIRLS 2016 نیز شرکت نماید.
وی افزود: نتایج چهار دوره قبلی آزمون پرلز نشان میدهد که عملکرد ایران اگرچه که به نسبت میانگین کشورهای شرکتکننده همواره پایین بوده است اما از نظر روند عملکرد، سیر صعودی داشته است.
محمدی ادامه داد: این مطالعات زیر نظر انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت آموزشی (IEA) با بیش از نیم قرن تجربه و انجام دهها مطالعه تطبیقی در حوزه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که حدود ۷۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند و برای مشاهده نتایج و عملکرد دانشآموزان ایران در مقایسه با سایر کشورها میتوان به سایت تخصصی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز به آدرس www.timsspirls.ir مراجعه کرد.